dinsdag 21 mei 2013

Een leven zonder eigen auto is helemaal niet zo ingewikkeld

Auto de deur uit
De auto de deur uit doen is voor de meeste mensen een grote stap, de auto is voor hen een symbool van vrijheid. Ook al staat de auto meestal stil en brengt deze hoge kosten met zich mee, de auto wegdoen is voor velen een stap te ver. In Het Financieele Dagblad van 18 mei 2013 stond een interview met Arjan Hamberg, iemand die zijn auto wél heeft weggedaan. Waar hij voorheen in zijn Volvo meer dan 60.000 kilometer per jaar reed, pak hij nu het openbaar vervoer of een huurauto. Lees hieronder het interview om erachter te komen hoe hij dit ervaart.

Hier heb ik toch echt een auto voor nodig, dacht Arjan Hamberg, toen hij onlangs voor zijn werk naar Almen moest. Maar na enig speuren bleek er een handig alternatief te zijn. ‘Ik ben met de trein gegaan en heb voor het laatste stukje een elektrische NS-scooter gehuurd. Dat baarde wel opzien. Bij mijn vertrek na de afspraak nam iemand nog een foto.’

Het is een kwestie van wennen
In een vorig leven was Hamberg een verstokte automobilist, goed voor 60.000 tot 80.000 kilometer per jaar. Maar als zelfstandig adviseur sociale innovatie merkte hij dat zijn Volvo 850 meestal voor de deur stilstond. ‘Ik nam steeds vaker het openbaar vervoer vanwege het gedoe met de auto. Ik kwam geregeld te laat door files of doordat ik geen parkeerruimte kon vinden. Die Volvo was mijn droomauto, maar na enig rekenwerk was de conclusie dat het onzin was om hem aan te houden.’

In 2010 deed Hamberg zijn auto weg. Hij schat dat dat hem duizenden euro’s per jaar scheelt. En het is een stuk duurzamer. Hamberg verwacht niet dat hij weer snel een auto zal kopen. ‘Als ik er een nodig heb, huur ik er een. Dat is steeds minder vaak. Ik had een grote auto omdat ik graag met het hele gezin ga kamperen. Het eerste autoloze jaar heb ik een auto gehuurd. Vorig jaar zijn we gaan fietsen door Nederland. Hartstikke leuk. Het is een kwestie van wennen. Er zijn zo veel goede alternatieven voor een eigen auto, daar heb je als automobilist geen idee van.’

Sterke stijging aantal deelauto's
Er zijn een kleine acht miljoen personenauto’s in Nederland, maar het gebruik ervan stabiliseert en het bezit ervan wordt minder vanzelfsprekend. In tijden van crisis wordt kritischer gekeken naar de een na grootste kostenpost van het gemiddelde huishouden. Volgens het Nibud zou 6% van de Nederlanders het afgelopen jaar zijn auto de deur uit hebben gedaan. Dat cijfer lijkt overdreven, want dan zou de tweedehandsmarkt overspoeld moeten worden, en dat blijkt niet het geval. Maar dat meer mensen de auto wegdoen, is een feit.

Niet alleen financiële overwegingen ­spelen een rol. Jongeren vinden een eigen auto niet langer noodzakelijk. Een auto is geen voorwaarde voor verbinding met de rest van de wereld. Daar heb je de smartphone en de tablet voor. Het autogebruik in de leeftijdscategorie 18-29 jaar is de afgelopen vijftien jaar met een kwart gedaald. Een auto deel je met anderen en gebruik je als je hem echt nodig hebt. Logisch dus dat het aantal deelauto’s en aanbieders ervan de laatste jaren sterk stijgt. Vooral peer-2-peer is in opkomst. Daarbij huurt de ene particulier een auto van een andere particulier.

Stromende regen
Misschien ook een oplossing voor Hamberg, die het voorlopig bij huurauto’s houdt. ‘Een enkele keer mis ik de auto. Als ik mijn zoon door de stromende regen naar het voetballen moet brengen.’

Via: http://fd.nl/personal-finance/300497-1305/een-leven-zonder-eigen-auto-is-helemaal-niet-zo-ingewikkeld
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen