vrijdag 24 mei 2013

MyWheels, een bedrijf van de toekomst

Hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit, Jan Jonker, beschreef in het NRC van afgelopen zaterdag het bedrijf van de toekomst. In dit artikel werd MyWheels als voorbeeld genoemd van een modern bedrijf dat niet om geld draait, maar om delen, ruilen en creëren. Moderne bedrijven draaien, volgens Jan Jonker, 'om de lokale community, zijn gericht op de lange termijn en willen sociale en ecologische waarde creëren’.

Nieuwe bedrijfsmodellen
Jonker ziet dat er steeds meer nieuwe bedrijfsmodellen van de grond komen waar duurzaamheid een deel van uitmaakt. Voorbeelden noemt hij bedrijven als Peerby, dat buurtgenoten aan elkaar koppelt zodat ze spullen aan elkaar kunnen uitlenen, en Mud Jeans, dat spijkerbroeken least om die na afloop van de huurperiode weer te recyclen in nieuwe spijkerbroeken, en het Repair Café, waar je je spullen kunt laten repareren door vrijwilligers. Deze bedrijven noemt hij een tegenbeweging: ‘ze stellen de huidige economie ter discussie. Ons economische systeem is gebaseerd op kortetermijndenken, oneindige groei en een beperkte opvatting over waardecreatie'. De nieuwe bedrijven richten op een nieuwe economie waarin bezit, eigendom en snelle productie niet belangrijk zijn. Waarde wordt juist gehecht aan het delen van spullen, ideeën en sociaal kapitaal, of het ruilen van spullen of diensten zonder er een portemonnee voor open te doen, of het creëren van nieuwe verbindingen tussen mensen, ideeën en bedrijven.

Kenmerken
Jonker doet al jaren onderzoek naar nieuwe bedrijfsmodellen en duurzaamheid. Aan de hand van deze vele jaren onderzoek, heeft hij een aantal kenmerken op een rij gezet die deze bedrijven karakteriseren:
- Toegang en gebruik in plaats van bezit
- Commitment voor de langere termijn
- Coöperatief samenwerken
- Alternatief ruilmiddel

MyWheels
Van bezit naar gebruik is voor MyWheels al jaren een belangrijke kreet. Jonker ziet dan ook dat het bezitten van spullen steeds minder belangrijk wordt. 'Want waar hecht je nu meer waarde aan: een auto op de oprit hebben staan, of er altijd een kunnen gebruiken als je hem nodig hebt?' In het artikel wordt MyWheels dan ook aangehaald als voorbeeld. Hieronder een deel van het artikel waarin MyWheels wordt genoemd.

Een voorloper van die trend is MyWheels, sinds 2003 een platform voor deelauto’s. MyWheels heeft zo’n vijfduizend leden, die kunnen kiezen uit meer dan duizend auto’s in heel Nederland. Sinds kort kunnen mensen ook hun eigen auto verhuren. Spullen delen wordt steeds gewoner. Het heeft dan ook een beter imago gekregen, denkt Henry Mentink, oprichter van MyWheels. ‘Onze deelnemers zijn vooral hoger opgeleide mensen met hogere inkomens, die waarschijnlijk best een eigen auto kunnen betalen’, zegt hij. Maar toch kiezen ze daar niet voor. Het is tegenwoordig eigenlijk best hip om via je smartphone een auto te kunnen reserveren. En je hebt niet meer de vaste kosten van een auto, die toch de meeste tijd stilstaat. Mentink ziet het voordeel: ‘Dat geeft een gevoel van vrijheid.’

Symposium
De resultaten van het onderzoek van Jan Jonker worden gepresenteerd tijdens een symposium op 28 juni 2013 op de Radboud Universiteit te Nijmegen. Op deze dag worden de uitkomsten van het onderzoek naar nieuwe business modellen gepresenteerd. Je kunt je hier aanmelden voor het symposium.
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen