zaterdag 25 mei 2013

Zakelijk autodelen: de leaseauto voor iedereen!

De tijd dat elke nieuwe werknemer een eigen leaseauto kreeg, is voorbij. Bedrijven kijken tegenwoordig kritisch naar de mobiliteitskosten en willen de CO2-uitstoot verlagen. Daarom wordt het wagenpark steeds flexibeler ingezet. Zakelijk autodelen wordt daarbij steeds vaker als optie meegenomen. Maar ook vele andere groene alternatieven zijn mogelijk die gecombineerd worden met zakelijke autodelen. Hieronder een artikel van ManagersOnline over de mogelijkheden.

Aan het woord Ronald Postma van Syndesmo: "Er zijn diverse mogelijkheden om duurzaamheid en kostenbesparing te realiseren, verdeeld in drie categorie├źn: u kunt niet reizen stimuleren (denk aan thuiswerken en e-conferencing), u kunt minder reizen bevorderen door uw aannamebeleid aan te passen, verhuispremies te geven, flexkantoren in het land te faciliteren of door onderweg werken en effici├źnter plannen mogelijk te maken. En ten derde kunt u duurzamer reizen stimuleren door bijvoorbeeld fietsen, openbaar vervoer, carpoolen, elektrisch vervoer en poolauto’s te faciliteren. U kunt ook uw parkeerbeleid aanpassen, je leaseregeling verduurzamen of starten met mobiliteitsbudgetten. Veel van deze maatregelen leveren naast duurzaamheid ook een kostenbesparing op: mooi meegenomen!"

Trends in slimmer reizen
Er zijn een aantal trends te signaleren als het gaat om slimmer reizen. Postma: "We zien dat medewerkers steeds meer flexibiliteit willen. Daar kun je als werkgever op inspelen door te kiezen voor een mobiliteitsbudget maar ook door uw reiskostenregeling te flexibiliseren. Daarnaast verschuift de nadruk van bezit naar gebruik: het bezit van een auto wordt minder belangrijk, als men maar toegang heeft tot een auto op het moment dat dit echt nodig is. Denk hierbij aan de opkomst van carsharing en poolauto’s op het werk. Mede door deze ontwikkeling neemt het aantal arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s af. Uiteraard is duurzaamheid nog steeds een belangrijke trend, vandaar de toenemende belangstelling voor elektrisch vervoer in de leaseregeling maar ook voor (e-) fietsstimulering. Daarnaast zet Het Nieuwe Werken door en letten we door de crisis steeds meer op de kosten. We gaan dan ook slimmer om met OV-abonnementen en parkeren en er is meer aandacht voor monitoring om de vinger aan de pols te kunnen houden." Kortom: werkgevers kunnen hun medewerkers dus veel mogelijkheden bieden om slimmer en groener te reizen.
4 opmerkingen:
  1. Ook wij bij MKB Lease merken op dat er steeds meer bedrijven kiezen voor een wagenpark

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tegenwoordig is het niet meer weg te denken om een auto te leasen. Gelukkig worden de kosten daarvoor ook een stuk lager als dat ze voor de tijd waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het omslagpunt al bij veel bedrijven is bereikt. Steeds meer hoor je over bedrijven die zijn overgestapt op duurzame manieren van reizen. Het initiatief vind ik zeer goed, alleen denk ik dat die ook veel te maken heeft gehad met de publieke opinie. Die gingen natuurlijk steeds meer van de bedrijven vragen. Uiteindelijk doe je toch alles om klanten te trekken en als die door die reden wel bij je komen is dat natuurlijk dubbel winst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel goed initiatief, bepaalde pickuppoints en dan kunnen mensen zelf kiezen of ze met de auto, of ander vervoersmiddel komen.

    BeantwoordenVerwijderen