dinsdag 18 juni 2013

#Connected symposium: een eigen auto hebben is uit, de toekomst is voor autodelen

Een eigen auto hebben is uit, de toekomst is voor autodelen
In seats2meet presenteerde GroenLinks een rapport met een analyse van de huidige mobiliteitsontwikkelingen en haar kijk op mobiliteit van de toekomst. Op het symposium '#Connected - Nederland gezond en bereikbaar' werd daar vervolgens flink over gedebatteerd. Je verwacht het niet, maar het is waar. Autobranchevereniging RAI en GroenLinks zijn het eens: een eigen auto hebben is 'uit' bleek uit de paneldiscussie. De toekomst is voor autodelen, flexibel werken, betalen per kilometer en zuinige technologie. Ronald Haveman was uitgenodigd om de kansen van de door hem bedachte OV-fiets en MyWheels voor het voetlicht te brengen.
Liesbeth van Tongeren (Tweede Kamerlid GroenLinks), Jasper Blom (directeur van Bureau de Helling) en Huib van Essen (Exact, de GroenLinks-werkgroep voor mobiliteit) gaven in een artikel op Joop.nl hun kijk op mobiliteit. Conclusie: een eigen auto hebben is uit de mode, de toekomst is voor autodelen. Lees hieronder een deel van het artikel over de toekomst van mobiliteit.

De RAI signaleert in haar recente publicatie Trends in mobiliteit 2030 dat de rol van de eigen auto kleiner wordt en die van deelauto's toeneemt. Ook ziet de branchevereniging steeds meer effecten van Het Nieuwe Werken waardoor het verkeer zich beter verdeelt over de dag en de files daarom afnemen. Het CBS laat dat deze week zien met nieuwe cijfers over het autobezit onder jongeren. Hoewel er meer jongeren zijn, daalt het aantal auto's van deze groep. Niet alleen in Nederland daalt het autogebruik, ook in de VS, Japan en West-Europese landen zien we deze trend.

De grootste uitdagingen als het gaat om vervoer zijn volgens de RAI olieafhankelijkheid, klimaatverandering, de beperkte ruimte en gezondheidsproblemen in steden. En ook over de oplossingen kunnen we het eens worden. Een ambitieuzere inzet op zeer schone voertuigen zoals elektrische auto's, makkelijkere en betere aansluiting tussen treinen, trams en schone auto’s, accurate reisinformatie en moeiteloos boeken. Bovendien voorspelt de RAI dat betalen naar gebruik de standaard wordt, ook op de snelweg.

Lees het hele artikel op Joop.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen