woensdag 26 juni 2013

Materialisme neemt af

Steeds meer Nederlanders stellen zich in op de verminderende welvaart. Bezit wordt minder belangrijk gevonden. Dit blijkt uit de Mentaliteitsmonitor 2013 van onderzoeksbureau Motivaction. Maar liefst 34 procent van de bevolking kiest nu zelf voor een sober leven, in 1998 was dit nog 23 procent. Hierdoor wordt het delen van een auto of andere materiƫle zaken steeds gewoner. 'Kiezen' en 'meer doen met minder' is een van de voornaamste kenmerken van de tijdgeest, zo luidt een van de conclusies.

Volgens onderzoeksdirecteur Martijn Lampert van Motivaction uit een soberder levenshouding zich in een grotere kieskeurigheid bij de aanschaf van goederen of diensten. Ook is het hergebruik van spullen in opkomst. Soms is dit pure noodzaak, zegt Lampert, maar vaker is het zo dat mensen er zelf voor kiezen.

Lampert: ,,Het aantal mensen dat kiest voor een soberder leven, is opvallend groot. Het is enerzijds voor een kleine groep noodzaak, een gevolg van de economische crisis. Voor een andere, grotere groep is het ook een andere levensinstelling, een andere houding, die meer past bij de tijd waarin wij leven. Mensen gaan minder uit eten en selectiever met hun consumptie om. En ze sparen voor die ene bijzondere vakantie, in plaats van meerdere malen per jaar met vakantie te gaan. Kijk naar het delen van een auto. Dat was vroeger ondenkbaar. Nu vinden mensen gebruik belangrijker dan bezit.’’

Het delen van de auto is niet alleen een gevolg van een minder materialistisch leven, maar komt ook door de hang naar saamhorigheid. In plaats van te vertrouwen op 'Vadertje Staat' gaan steeds meer mensen samen werken om tot oplossingen te komen. Lampert: ,,Het vertrouwen in het gezag staat onder druk. Oplossingen worden steeds meer van mensen zelf verwacht, minder van politici. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de gezamenlijke inkoop van energie. Er is een hang ontstaan naar de menselijke maat, naar saamhorigheid. Mensen vertrouwen minder op de overheid en instellingen om problemen op te lossen. Een goed bijvoorbeeld is de populariteit van Buurtzorg Nederland, die wordt gerund door de thuiszorgers zelf.’’

MyWheels is natuurlijk een goed voorbeeld van deze nieuwe tijdgeest. Ons doel is om het autobezit te verminderen door mensen bewust te laten kiezen voor een vervoermiddel. Ook de saamhorigheid proberen we te versterken door te hechten aan echte ontmoetingen. We zorgen dat MyWheels leden uit dezelfde buurt elkaar kunnen ontmoeten. Zo beslissen leden overal in het land mee over de weg die we gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen