woensdag 19 juni 2013

Trendwatcher van het jaar ziet kijk op bezit veranderen

Farid Tabarki ziet kijk op bezit veranderen
Trendwatcher van het jaar 2012-2013, Farid Tabarki, schreef vorige week in zijn column in Het Financieele Dagblad over de veranderende kijk op bezit. Als voorbeeld hiervoor gebruikte hij het nieuwe delen van muziek. Waar vroeger iedereen noodgedwongen een CD kocht en zo een flinke cd-collectie aanlegde, kan met Spotify of Sony Music Unlimited tegenwoordig gemakkelijk online muziek geluisterd worden zonder het te bezitten. Zijn conclusie luidt dan ook: het gaat niet meer om bezit van, maar om toegang tot. Een zelfde verandering ziet hij bij de kijk op autobezit. Hieronder een deel van de column waarin ook MyWheels, voorheen Wheels4All, genoemd wordt.

Fundamentele verandering
Datzelfde (verandering van bezit naar toegang) zie je zelfs bij auto’s, statussymbool bij uitstek. Van de week las ik dat Amsterdamse jongeren massaal van een eigen auto afzien. In tien jaar tijd daalde het percentage autobezitters tussen de 18 en 29 jaar hier van 24% naar 16%. Dat heeft weinig te maken met de populariteit van scooters of de crisis; het gaat om een fundamentele verandering.

Ook hier wordt bezit vervangen door toegang. Wie niet elke dag een auto nodig heeft, leent of huurt er wel een als het nodig is. De autodeelconcepten schieten in Nederland uit de grond. Greenwheels en Wheels4All zijn ideaal voor mensen uit de stad die af en toe een kort stuk willen rijden; de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik ondersteunt buurtgenoten en vriendengroepjes bij het gezamenlijk kopen en gebruiken van een auto.

Uitbesteden
De verschuiving van bezit naar toegang beperkt zich niet tot de consumentenmarkt. In het vastgoed kun je tegenwoordig de verlichting uitbesteden aan Philips. De lampen zijn dan niet van jouw bedrijf, maar blijven van Philips, die daarmee dus geen spullen levert (lampen) maar een dienst (verlichting).

Projectontwikkelaar Coert Zachariasse sprak vorige week in deze krant over demontabel bouwen en ­‘reversed logistics’. Het materiaal, zoals staalconstructies, blijft bij zo’n aanpak eigendom van de fabrikanten. De opdrachtgever betaalt daarmee niet voor staal, maar voor stevigheid.

De tijd van het ‘hebben, hebben, hebben’ is voorbij. Eerlijk zullen we ­alles delen!

Bron: http://fd.nl/economie-politiek/columns/farid-tabarki/237708-1306/eerlijk-delen
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen