zaterdag 4 januari 2014

De deeleconomie: dé trend voor 2014!

Het begin van een nieuw jaar is een mooi moment voor trendwatchers om trends voor dat jaar te onthullen. De afgelopen dagen vliegen de lijstjes met trends voor 2014 je dan ook om de oren. Van digitaal daten tot een zoekmachine die al weet wat je zoekt; de meningen over wat dit jaar ons gaat brengen lopen sterk uiteen. Een trend die echter bij vrijwel alle trendwatchers terugkomt is de deeleconomie. Adjiedj Bakas noemt het 'De groei van de ruileconomie en de zingevingsmarkt', Richard Lamb beschrijft het als 'Delen: Bruikleen boven Bezit', MKB Servicedesk noemt het 'Delen is het nieuwe hebben' en tijdschrift Sprout vat het samen in 'Hiërarchie verdwijnt'. In dit artikel hebben we die verschillende beschrijvingen voor je op een rijtje gezet.

De economische crisis, social media en nieuwe technologieën creëren een sociaal-maatschappelijke revolutie, meent serie-ondernemer Ronald van den Hoff. “Co-working, verbinding en gelegenheidsformaties, dat is de toekomst. Het draait om delen, geven en lenen. Traditionele organisaties en structuren bestaan over vijf jaar niet meer, er zal steeds meer een georganiseerde chaos ontstaan, met ondernemende mensen die in tientallen on- en offline netwerken actief zijn en daar verschillende rollen vervullen. Ik omschrijf het als chaordisch.” De economie van het delen wordt volwassen in 2014, door schaalvergroting zullen bedrijven als Thuisafgehaald nog groter worden. Initiatieven die inzetten op het digitaal delen, kunnen eveneens rekenen op een mooie toekomst, meent Richard Lamb.

We worden door alle bezuinigingen en lastenverzwaringen noodgedwongen duurzamer, en het calvinistische credo 'zuinigheid met vlijt' wordt weer uit de mottenballen gehaald, na jaren van 'het kan niet op'. Deze wegwerpcultuur is 'uit', en we zetten in op kringloopdenken en hergebruik. We gooien spullen niet meer weg maar verkopen ze of geven ze aan naasten. Voorraden levensmiddelen of kruidenierswaren hamsteren, zoals onze moeders deden, wordt weer normaal, ook voor wie de afgelopen decennia gedachteloos consumeerde. Het ouderwetse huishoudboekje keert eveneens terug.

Bakas legt in een interview bij 7Ditches uit wat de opkomst van de deeleconomie voor gevolgen heeft.

Ondernemen doe je niet alleen. Je werkt samen: met collega’s, met concurrenten en zelfs met klanten. Want twee kunnen meer dan één. Zodat jij je kunt toeleggen op waar je echt goed in bent.

Ondernemen doet je niet alleen. Steeds vaker is de term ‘collaborative consumption’ onderwerp van gesprek. Collaborative consumption houdt in dat we niet alleen nog maar dingen voor onszelf willen, maar dat we het samen willen hebben en samen willen consumeren. Steeds meer initiatieven die delen centraal stellen zullen in 2014 nog populairder worden. Door particulieren wordt er steeds meer gedeeld. Via thuisafgehaald delen mensen de maaltijd die ze voor die avond hebben gekookt, via Couchsurfing worden er slaapplaatsen aangeboden en via Pheerby kunnen spullen van mensen in de buurt worden geleend.
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen