woensdag 14 mei 2014

Magazine Er Is Genoeg: Autodelen via MyWheels op je eigen manier

Vorige maand werd het magazine Er is genoeg gelanceerd. Dit magazine staat vol met inspirerende verhalen en interviews over de deeleconomie. In het eerste nummer werd Martijn Veening uitgebreid geïnterviewd over zijn ervaring met autodelen. Martijn deelt namelijk samen met vrienden een auto via MyWheels. Hieronder staat het interview uit het aprilnummer.

WIE ben jij? Martijn Veening, 41, uit Groningen. Getrouwd met Karin. Vader van een zoon van 16. Je kent het type misschien wel. Wiskunde is “zijn ding”. Zolderkamergeleerde. Of nee: juist niet. Dus, voor deze sociale krullenkop geen oplossingen van grote wiskundige problemen op de kleine vierkante millimeter. Nee,  dan liever iets dat dat hout snijdt in het echte leven. Iets dat bijdraagt aan een wat leukere wereld. En, na wat geworstel tijdens zijn studietijd, dan toch antwoord gevonden op de vraag: “Wat wil ik eigenlijk?”.

Iets met maatschappelijke toepassingen  en iets waarin hij zijn “creatieve wiskunde-ei” in kwijt kan. En ook: niet gaan voor het grote geld. Leuk contact met zijn klanten. En dus is hij uiteindelijk  softwareontwikkelaar geworden. Bij zijn eigen bedrijf Detrix.

Klanten? Kleine MKB-ers. Niks geen vier beslislagen zoals bij grote bedrijven. Wel zo handig die korte lijnen. En stiekum? Best trots op zijn grootste klant Hypex.  Klant van het eerste uur en het type MKB-er “met zo’n prachtig verhaal”. Maker van luidsprekerversterkermodules. Met high-end technologie. U bent er nog? Mooi zo. Want dankzij Martijn is het “gekloot met Excel-sheets op zolderkamers” verleden tijd. Hij is degene die de voorraadsystemen en processen in elkaar timmert.

En geloof me: daar heb je best een groot hoofd voor nodig. Logistiek is het nogal een proces. Honderden onderdeeltjes. Productie-lokaties in Azië en Oost-Europa. Fluctuerende inkoopprijzen. En dan maar zorgen dat dat allemaal uitmondt in een product waar wereldwijd, ja wereldwijd, u hoort het goed, de audiofielen het water van in de mond loopt. Of zoals Martijn het zelf zegt: “ De schaal is nog zo, dat ik het hele ding in mijn eigen hoofd kan houden”. Pardon?!? Echt, geloof me. Het is een bescheiden jongen die Martijn.

Maar goed, het is u al wel duidelijk. Wij kunnen het samen wel uren pratende houden. Dus, nu weer even on topic. Dat autodelen. Via MyWheels.

WAT deel je? Martijn is sinds kort delende. Sinds een maand of drie. Hij deelt op dit moment alleen zijn auto. Hoewel, het is helemaal niet zijn auto. Het is de auto van vrienden. En, daar heeft hij zich op ingekocht. Hij is dus officieel voor 50% eigenaar van een vierwieler. En dat is best veel. Want zo in de stad Groningen heeft hij die auto eigenlijk niet zoveel nodig.

WAAR voert de reis heen? Je kent dat wel, de standaardritjes. Naar een klant in Eelde. Naar de schoonfamilie in de polder en vrienden in Utrecht. En verder, als het even kan, doet hij het liefst zoveel mogelijk op de fiets. Of met de bus. Gezond voor mens en milieu.

WANNEER gebruik je MyWheels? Minimaal 1 keer in de week.

WAAROM dan toch dat autodelen?  Nou, het is een mooie mengeling van praktische, pragmatische en principiële redenen.

Belangrijkste: hij heeft de auto nu eenmaal niet erg vaak nodig. Daarom leenden ze eerder wel vaak een auto bij bevriend stel, Maarten en Sanne, of bij familie. Dat werkte altijd prima. Totdat de vrienden zeiden: “Wij willen eigenlijk wel van die auto af, we gaan hem verkopen”. “Ho! Wacht even”, riepen Martijn en zijn eega. Kunnen we dan niet kijken naar een deeloplossing?

Daarnaast is parkeren bij zijn woning aan de rand van het centrum van Groningen “belachelijk duur”. Denk aan tarieven van € 110,- per maand voor de parkeergarage bij zijn appartementencomplex. Verplicht parkeren, inbegrepen bij de koop van zijn woning. En oké, na wat getouwtrek met de gemeente, zijn de prijzen nu verlaagd naar  €85,- per maand. Wat nog steeds ontzettend veel geld is. Zeker als een gewone parkeervergunning voor een héél jaar iets meer dan tweehonderd euro kost.

En het verhaal wordt “nog wat wranger als je hier twee straten verderop ook nog eens gratis kunt parkeren.  En dat klopt natuurlijk voor geen meter”.

HOE werkt dat autodelen? Heel simpel. Even goed praten samen. Oplossing: je neemt de dagwaarde van de auto. Je betaalt de helft daarvan aan je vrienden. En:  werken met vaste afspraken is handig. Martijn en Karin hebben de auto op dinsdag en donderdag. Sanne en Maarten op maandag en de woensdag. En het weekend, vrijdag tot en met zondag, wisselen ze af. Alle afspraken zijn inzichtelijk via een gedeelde Google-agenda. En als er toch eens even iets snel geregeld moet worden? Dan doen ze dat via een groepje op WhatsApp. En kan ruilen toch niet? Dan zijn er ook geen kwade gezichten, de afspraken waren immers helder.

In de auto ligt een boekje met daarin de kilometerstanden. Die worden bijgehouden. En verder? Doet iedereen wat ze het leukste vinden en beste kunnen. Het verrekenen doet Martijn. “De dames houden de auto schoon en gooien hem door de wasstraat. En Maarten regelt het onderhoud”.

En de KOSTEN? Lees vooral even verder! Een keer per maand worden de totale kosten voor de benzine, de verzekering , de parkeervergunning en de wegenbelasting naar ratio verrekend. Heb je 20% van de ritten gereden, dan betaal je ook 20% van de kosten. De afschrijving verrekenen ze niet meer, omdat hij nog maar relatief weinig waard is en dat al was afgekocht.

En? Hoeveel euro per maand, concreet? Martijn glimlacht en zegt: “Nou, inclusief, benzine, de verzekering, de vergunning en wegenbelasting, nog geen honderd euro per maand”. Ik flap eruit:  “Mag ik even lachen?”. Waarop Martijn zegt: “Dat deden wij ook, haha, ja. Dat waren we anders alleen al aan die parkeergarage kwijt! En nu betalen we dat inclusief, benzine, afschrijving, verzekering, alles!”. En nee, we rijden niet veel, maar toch. De beurt moet er nog wel bij, daar zijn we nog niet aan toegekomen in die drie maanden.

Ook uit testen van De Consumentenbond komt Mywheels als voordeligste uit de bus.

Maar hoe zit dat dan met Mywheels? Wat doen zij, als jullie alles zelf regelen? We moesten zorgen dat we met vier mensen in onze auto konden rijden. En dan ook nog zeker weten dat we geen gedoe zouden krijgen met de WA-verzekering en de verschillende bijrijders.  Na wat rondbellen en praten met verzekeraars zijn we toen bij MyWheels uitgekomen. Wij gebruiken dus eigenlijk het systeem van Mywheels om ons te laten verzekeren voor een deelauto. Verder doen we niks met Mywheels. Ook dat is mogelijk binnen het systeem van Mywheels

Nog TIPS? Het helpt als je deelt met mensen die je goed kent. “Daarnaast voelt het voor mij ook prettiger en vertrouwder gevoel als ik in een auto rondrijd van iemand die ik ken”.

Of TOPS, dingen die verbeterd kunnen? “Nee, niks. Dit werkt perfect zo”. Maar, Martijn werkt dan ook met een op maat gesneden systeem. Zelf bedacht, zelf uitgevoerd. Dus, logisch dat het super werkt.  Dat kun jij dus ook. Zo makkelijk is het.

EN? Als je een totaalcijfer mag geven? Daar wacht hij geen moment op. “Een negen. Ik ben heel tevreden, zeker”.

En JIJ? Wie weet, kijk je straks naar buiten. Zie je al die auto’s van je buren staan. Of heb je vrienden die in de buurt wonen die hun geld ook liever uitgeven aan iets anders dan aan een auto. Overweeg het maar eens. Misschien is het wel wat voor je. Kijk maar eens op www.deelauto.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen