vrijdag 28 november 2014

Autodelen groeit tot 2020 met 30 procent per jaar

Auto's, fietsen en parkeerplaatsen worden vaker gedeeld
Adviesbureau Roland Berger verwacht dat de markt voor autodelen tot 2020 met 30 procent per jaar zal groeien en die voor het delen van ritten met 35 procent. Consumenten blijven de komende tijd even vaak in de auto stappen, maar vinden het bezit ervan niet langer een must.

Berger baseert zijn verwachting op de studie Shared Mobility waarbij zijn gelijknamige adviesbureau keek naar de manier waarop mensen zich de komende jaren zullen verplaatsen.

Houding consument
"De houding van de consument is veranderd. De voorkeur voor gebruik in plaats van eigendom zal het personenvervoer transformeren," aldus René Seyger, partner van Roland Berger in Amsterdam. De opmars van de zogeheten ‘gedeelde mobiliteit’ zet volgens hem door. Behalve voor auto’s geldt dat, vooral in de grote steden, ook voor fietsen: de verwachting is dat de markt voor het fietsdelen tot 2020 met twintig procent per jaar groeit.

Voor auto’s zijn Greenwheels, MyWheels, Car2Go, Snappcar en ConnectCar de grootste aanbieders in Nederland. Uit onderzoek van CROW-KpVV en TNS-NIPO blijkt dat 110.000 Nederlanders aan autodelen doen. Dat is een niche, maar een op de vijf  Nederlanders staat open voor gedeelde mobiliteit, zodat een snelle groei voor de hand ligt.

Vier megatrends
Vier ‘megatrends’ zijn de grote aanjagers van de gedeelde mobiliteit:

  • De veranderde houding van de consument
  • Een schaarste aan middelen bij overheden en particulieren (zowel financieel als in ruimte voor infrastructuur)
  • Demografische veranderingen (steeds meer huishoudens in de steden)
  • De voortschrijdende digitalisering. Seyger: "Internet maakt het delen van informatie en het boeken en betalen van diensten steeds gemakkelijker. Dat speelt de gedeelde mobiliteit in de kaart."

Gevestigde fabrikanten
Waren vroeger vooral start-ups actief in die markt, nu mengen zich steeds meer gevestigde autofabrikanten, vliegtuig- en transportmaatschappijen in de strijd. Ze komen met ICT-oplossingen of leveren hardware als auto’s, fietsen en ‘slimme’ sloten. Casper Veenman, projectmanager van Roland Berger in Amsterdam: "Mobiliteit is een van de snelst groeiende sectoren van de nieuwe deeleconomie.’"

Businessmodellen
De attractiviteit van de businessmodellen voor gedeelde mobiliteit stimuleert de sterke groei. De modellen zijn over het algemeen gemakkelijk schaalbaar, zodat bedrijven snel kunnen groeien als ze eenmaal door de opstartfase zijn. Ze vereisen bovendien geen grote investeringen in mensen of materieel. "En aanbieders van gedeelde mobiliteit komen in contact met klanten geboren na 1980," zegt Veenman. "Voor oudere bedrijven met weinig tot geen ingangen bij die groep, is dat een gouden kans."

Voor de studie werden 200 businessmodellen geanalyseerd en meer dan 100 academici en managers uit de mobiliteitssector geïnterviewd. Dat leverde naast de blik op de toekomst ook een lijst van succesfactoren op. Hoe sneller nieuwkomers de markt betreden en hun aandeel claimen, hoe beter. Daarbij moeten ze geen halve maatregelen nemen; als klanten hun dienst of app niet aantrekkelijk vinden, verdwijnen ze voorgoed. En vanwege het vernieuwende karakter van veel businessmodellen zijn goede relaties met de lokale autoriteiten van groot belang.

Klantgedrag
Tot slot is het bestuderen van klantgedrag cruciaal. Seyger: "De marktleiders in gedeelde mobiliteit combineren big data met hun bedrijfsstrategie. Zo kunnen ze steeds tegemoetkomen aan de wensen van hun klanten."
Geen opmerkingen:
Een reactie plaatsen