woensdag 25 maart 2015

1,3 miljoen Nederlanders willen autodelen

1,3 miljoen Nederlanders zijn bereid om hun auto te verhuren. Voorwaarde is wel dat het eenvoudig te regelen is en de auto goed verzekerd is. Dit blijkt uit gisteren gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu. De organisatie lanceert deze cijfers in het kader van een grootschalige autodeelcampagne. Samen met verzekeraar Centraal Beheer, gemeentes Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Breda en Nijmegen en de grootste autodeelplatforms van Nederland, SnappCar en MyWheels, voert Natuur & Milieu de campagne uit.


Verdienen aan je auto
‘Nooit eerder was het zo makkelijk om geld aan je eigen auto te verdienen ,’ zegt Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. Een gemiddelde auto in Nederland staat 23 uur per dag stil. Maar alle autokosten lopen door, meestal honderden euro’s per maand aan vaste lasten. Wie zijn auto een paar keer per maand voor 40 euro per keer verhuurt, heeft z’n autokosten er zo uit. Bijna de helft van alle Nederlanders (45%) leent zijn auto nu al uit aan bekenden. Autodelen betekent milieuwinst, schonere lucht en een socialere maatschappij. ‘Autodelen moet normaal worden. We hopen dat autodelen over 10 jaar net zo vanzelfsprekend is als autobezit. Het potentieel van 1,3 miljoen laat zien hoe reëel deze gedachte is,’ aldus Olof van der Gaag.

Startkapitaal: vijf kortingsbonnen
Iedereen die zich aanmeldt bij een van de autodeelplatforms via ikbenhopper.nl/autodelen van Natuur & Milieu krijgt vijf kortingsbonnen. Met deze kortingsbonnen mag je aan de eerste vijf huurders 10 euro korting geven.  Een laagdrempelige manier om kennis te maken met autodelen. Bijkomend voordeel: gebruikers maken makkelijk kennis met jouw auto. Wie zijn auto op een autodeelplatform zet, is tijdens de verhuurperiode allrisk verzekerd. Bovendien is alles meteen goed geregeld. De autodeel campagne sluit aan bij het SER Energieakkoord. In 2018 moeten er 100.000 goed gedeelde deelauto’s zijn in Nederland.

Profiel autodelers 
Hoopgeleide twintigers, dertigers en veertigers zijn de grootste groep autodelers, blijkt uit een analyse van onze collega's van SnappCar. Ook de gegevens van MyWheels bevestigen dit beeld. Mannen zijn in de meerderheid bij zowel huur als verhuur. Voor huurders zijn de belangrijkste reden om een auto te huren: goedkoop (82%), het gemak van een auto uit de buurt (68%) en 43% vindt het goed voor het milieu. Verhuurders noemen, naast het financiële aspect (74%), het delen van spullen goed (70%) en het milieuaspect (56%). 14% van de verhuurders laat anderen graag de ervaring van hun auto beleven. De middenklasse auto’s Ford Focus, Renault Megane en de Peugeot 206 worden het vaakst verhuurd, tonen gegevens van MyWheels aan. Kleine stadsauto’s zijn ook populair in de verhuur.

Autodelen booming 
Autodelen stijgt explosief, blijkt uit alle recente onderzoeken. Eind 2014 telde Nederland een recordaantal deelauto’s en steeg autodelen met 113% ten opzichte van het jaar daarvoor (TNS Nipo).

Over de Hoppercampagne
De Hoppercampagne is bedoeld om Nederlanders slimmer te laten reizen. Een Hopper is slim. Denkt verder dan zijn eigen auto en de trein. Pakt net zo makkelijk 'n deelauto, fiets of taxi. Werkt op kantoor, thuis of onderweg. Een Hopper kiest gewoon wat handig is, prettig of snel. De campagne laat zien dat slim reizen heel gewoon en gemakkelijk is. De Hoppercampagne  moet bijdragen aan minder belasting van het milieu en minder files en is een initiatief van Natuur & Milieu.
1 opmerking:
  1. Op zich is er niks mis met het deelautoconcept. Wel met de manier waarop er verzekerd wordt en dit bericht is dan ook meer richting verzekeraars (die met hun tijd meegaan, want autodelen zal veel vaker voor gaan komen, omdat de Nederlandse roverheid een auto bezitten zo goed als onbetaalbaar maakt) bedoeld.
    En nu kan je verhuurde auto wel heel gezellig verzekerd zijn via de ritverzekering van Centraal Beheer, schades die door een huurder gereden worden, worden op naam van de verzekeringNEMER geregistreerd en de verzekeringNEMER is de verhuurder. Als je de pech hebt veel aan brokkenpiloten te verhuren kan je dat zuur komen te staan. En je weet pas dat het een brokkenpil(o)ot(e) is als hij of zij meerdere keren met je auto schade rijdt.
    Het zou dus zo moeten zijn dat de HUURDER de verzekeringNEMER is en door hem of haar gereden schades op ZIJN of HAAR naam geregistreerd worden.
    Hier zou men zelfs nog een beloningssysteem aan kunnen koppelen, zodat ook de huurder schadevrije jaren opbouwt en dus voorzichtiger zal rijden. Bijvoorbeeld dat voor elke 12000 schadevrije kilometers (aangezien dit meestal de ondergrens is voor de goedkoopste jaarpremie) de huurder er één schadevrij jaar bij krijgt in RoyData. Mocht hij of zij dan ooit zelf een auto aanschaffen en deze verzekeren dat hij of zij dan al kan profiteren van een of meerdere schadevrije jaren.
    Momenteel heb ik zelf geen auto, maar wil er wel zelf een aanschaffen, zodat ik de controle over de beschikbaarheid heb.
    Maar bij welke verzekering ik ook vragen stel (ik heb ze natuurlijk nog niet allemaal gehad) over het fenomeen autodelen, het antwoord is totnogtoe: wij zullen uw aanvraag dan ook niet kunnen accepteren.

    BeantwoordenVerwijderen